Att flyga quadcopter.

cover@2x-cbfdc23273af09a5181cedb762d97b93Så då har jag haft en Phantom 2 i snart 3 månader, och frågan man ställer sig är: va det värt pengarna? Och en fråga som kanske inte är uppenbar när man sitter och dreglar över en av dessa ”ready to fly” quads. Va det värt besväret?

Om vi börjar med kostnaden. Nja… Alltså tekniken i dom här avancerade leksakerna är förbaskat kool. Och för några år sedan kostade denna bra mycket mer. Men jag kan se hur popularitet och ökad konkurrens kommer pressa priserna, och förbättra tekniken. Så om du inte absolut måste ha en nuuu. Så vänta lite. Det är en hel del ”dolda” kostnader som kommer med nästa frågas svar.

Va det värt besväret? Om jag vetat hur svårt det verkligen kan vara ibland. Och hur mycket strul det kan bli med denna rätt så avancerade teknik. Ja då vet jag inte om jag kanske nöjt mig med en Parrot AR Drone. Krasher och demolerade delar. Som ibland kan vara rätt dyra att ersätta. Obefintlig support från DJI. Hade ett problem med min H3-D3 gimbal som jag fortfarande inte fått något annat än ett automatgenererat svar på. Köp INTE från någon stor handlare som Webhallen eller Dustin. De har bra priser. Men när det strular så kan dom generellt sett inget om quadcopters, gimbals, etc. Och du kommer behöva driva dina support frågor själv gentemot DJI och deras generalagent i Sverige. Och där verkar inte heller finnas någon teknisk kompetens. Bara säljare. Tillslut hamnar du hos DJI Europe, som ligger i Tyskland. Där blir det helt tyst. En dedikerad återförsäljare förstår i alla fall frågan du har om du ringer och säger att det är fel på din gimbal. De andra har ingen aning.

Du kommer att krasha.
Du kommer att krasha.

 

Helikoptern i sig är rätt tålig, det som brukar gå sönder är propellerbladen. Vilka är lätta att byta ut. Men, som för mig, om helikoptern är ett medel för att kunna filma. Ja då måste du hänga på en känslig gimbal som kostar mycket pengar att ersätta. För det verkar inte finnas någon möjlighet att få den reparerad. Sedan är det själva kameran som hänger utan skyddsskal under helikoptern. Och krasha kommer du att göra, det är inte en fråga om, utan när, och hur många gånger!

Om jag inte bodde som jag gör med öppna ytor nära tillhands så vet jag inte om det är värt besväret. Du kan inte tro att du i tättbebyggt område kan lära dig att flyga. Risken att krasha in i något som du inte äger, eller i någon. Är alltför stor. Du måste alltså ta dig till platser där du kan flyga fritt utan risk för dig eller andra.

 

Flamwheel byggsats
Helikopter som måste byggas innan den kan flygas.

 

Phantom säljs som  ”Ready To Fly Charge up, take off”. Men det är antagligen i relation till hur en quadcopter i vanliga fall måste byggas ihop från diverse delar och trimmas in, lödas, skruvas. Ja i jämförelse med dessa så är Phantom bra mycket mer ”ready to fly”. Men den e verkligen inte färdig att flygas rätt ur lådan.

Du måste uppdatera mjukvara, lära dig dess signalsystem som består av blinkande led lampor i grönt, gult och rött. Utan att förstå dom så kommer det gå åt skogen, bokstavligen! Helikoptern kan komma att behöva trimmas in med en mjukvara som är allt annat än lätt att förstå. Och det kan vara så att det behövs göras med två olika program i rätt följd för att allt skall fungera som det ska.

För att du skall bli tillräckligt bra kompis med din helikopter så bör du ha lite elektronisk kunskap, och inte vara rädd för att skruva och pilla. Det är många av de som köper en Phantom som snart lägger ut den på blocket. Inte för att det inte va kul. Men för att det kräver tid och engagemang för att få den i luften och för att hålla den där. Om du dessutom vill ta vackra bilder, eller filma. Då krävs ennu mer!

 

/Micke picke pö

Publicerat av

macmicke

IT-Consultant for many years. Loves creating music & media with my computer.