Obunden, myten om det neutrala och objektiva

När jag loggade in på Facebook idag så möttes jag av den sedvanliga reklamen i kanten. Facebook har ju förstått någonstans att jag är inne på livsåskådningsbitarna. Och nu fick jag en inbjudan till protus camp. Som beskriver sig själva så här: ”Protus är en religiöst och ideologiskt obunden ideell förening som anordnar livskunskapsläger för ungdomar.” När jag läser igenom deras hemsida så tar det inte lång tid innan jag förstår att detta är den ateistiska versionen av konfirmation. Det är med andra ord allt annat än obundet. Jo det är klart, det är inte bundet till kristna eller andra ”troende”. Det är inte inte bundet av dogmer och förtryck enligt en ateistisk livssyn. Deras hemsida berättat om ungdomar som får lära sig att bli sådär härligt fria från förtryck av tanken. För där får de lära sig att tänka själva, komma till egna slutsatser. De får lära sig med andra ord om upplysningsidealets objektivitet. Det är i mina ögon rent bedrägligt att kalla sig politiskt och religiöst oberoende, finns det överhuvudtaget något som är opolitiskt, eller oreligiöst? Om man med begreppen menar, som jag inledningsvis skrev, fri från kristna och etablerade partier, så kanske det kan stämma. Vad man när är den gamla myten från upplysningens dagar att människan kan ställa sig utanför och neutralt granska sin omvärld. Man tror sig kunna inta en objektiv position i världen och på så sätt kunna komma fram till ovedersägliga fakta.Det ironiska med de här ateistiska konfirmationerna är att de i nästan alla avseenden hämtar sin förebild i den moderna varianten av kristen konfirmation. De har t o m ett halsband med en symbol som deltagarna kan hänga runt halsen. Undrar om den symbolen kommer att förbjudas av brittiska regeringen av arbetande inom vård och liknande?

Protus sekulära läger och konfirmation är med andra ord en ordnad passage rit, och fungerar som en sekulär variant för att slussa in barn till vuxen ålder. Frågan är vilka verktyg som de ges. Vilka är de som åker till ett sådant läger? Är det ateisters barn? Då kan man ju undra över kritiken mot kristna som påverkar sina barn till tro. För vad är skillnaden? Den sekulära upplysta människan vill gärna göra gällande att vi utvecklats bortom religion, men lyckas inte ta steget att avveckla ceremonier och andra religiösa uttryck.

Publicerat av

macmicke

IT-Consultant for many years. Loves creating music & media with my computer.